EQLovesFestival 2019 – Summering

Spread the love

För tredje året i rad anordnades vår inspirationsfestival EQLovesFestival 2019 på Brewhouse samt Högskolan för Scen och musik, där musikproduktion och jämställdhet låg i fokus.

I år hade vi samlat organisationer som Beats By Girlz Danmark, Beats By Girlz New York, Synthbabes Malmö, Cherish label Stockholm, Upfront producer Network Stockholm, Popkollo/VKBP, FATTA samt Musiksverige.

Nedan följer vår summering av projektet:

EQLovesFestival 2019

Syfte och mål:

Förändra bilden av musikproducenten, lyfta fram kvinnliga förebilder och även hjälpa kvinnors möjligheter att arbeta/avancera inom yrket. Belysa de kvinnor inom musikproduktion som trots sina prestationer förblivit osynliga. Målsättningen är att redan 2019 sprida vår svenska modell internationellt av EQLovesFestival för att sprida den rörelse som påbörjats i Sverige. Vi vill genom denna modell öka medvetandet i frågan, skapa nätverk, nya samarbeten och nya kontakter mellan svenska och utländska producenter samt branschen. 

Föreningens arbetsmodell och antal medlemmar:

EQLovesMusic arbetar mot tre huvudsakliga mål: 1) Att vara en levande förening för musikproducenter för nätverkande/ samverkan, utveckling och stöttning samt 2) att årligen arrangera EQLovesFestival för att sätta jämställdhetsfrågan på agendan och samtidigt bredda bilden av en musikproducent genom att lyfta och sprida nya aktörer som faller utanför normramen. Vi har även syftet att 3) samverka och skapa länkar mellan olika organisationer runt om i Sverige och övriga världen som arbetar mot samma mål. Som förening har vi regelbundna nätverksträffar och arrangerar då och då workshops där vi utvecklas tillsammans. 

Medlemsantal 2019 är 41 st.

EQLovesFestival – New York:

För eventet i New York hade vi tidigare etablerat kontakt med vår samarbetspartner Svenska Konsulatet som gärna ville vara med och stödja EQLovesFestival. De tillhandahöll därmed sin lokal i centrala New York och bidrog med att bjuda in viktiga branschpersoner till eventet samt med att vara på plats och hälsa välkomna och tillhandahålla teknik och lättare dryck med tilltugg. På plats hade vi bl.a. export music sweden, representant för SOM samt representanter för skivbolag.
På eventet var det alltså 73 personer, ej inkluderat personal samt generalkonsul Annika Rembe.

EQLovesFestival-deltagarna fick också vara med på en rundtur i The Jungle City Studios i New York som vi i föreningen anordnade. 

Studion har byggts upp och ägs av en stor förebild som heter Ann Mincieli, som har spelat in Alicia Keys plattor m.m.

Hon har dessutom satsat på att anställa kvinnor och icke-binära som ljudtekniker, vilket var en stor inspiration att få träffa, knyta kontakt med och ta del av deras arbetsmiljö.

Vår systerorganisation Beats by Girlz NY som vi också etablerat kontakt med något år innan ville också vara med och arrangera. De bjöd in aktiva musikproducenter och musikskapare och fanns med på plats med oss under hela eventet.  

Eventet var uppbyggt så att vi bjudit in förebilder inom musikproduktion som inte tillhör normen, i detta fall enbart kvinnliga producenter som fick delta i en en timme lång paneldiskussion kring jämställdhet och de utmaningar som de möts av i sin vardag. Från Sverige hade vi glädjen att få välkomna Linn Fijal från Rixmixningsverket i Stockholm samt Ana Diaz, framgångsrik låtskrivare och producent, också från Stockholm. Från Sverige deltog även musikproducenten Melisha Linnell från EQLovesMusic. Från New york hade vi på plats fantastiska förebilder såsom; Erin Tonkon- som arbetat med David Bowie och Lady Lamb, Gloria Kaba- som samarbetat med stora namn som Madonna, Beyonce, Phil Ramone, Kanye West, Salaam Remi, Aretha Franklin and Frank Ocean samt Heba Kadry- som arbetat med The Mars Volta, Slowdive, Lightning Bolt, Beach House och även mixat Björk’s album Utopia. Från USA deltog också producenten Valerie Orth från Beats by Girlz NY.  

Generalkonsul Annika Rembe startade upp med att hälsa alla välkomna och tala om Sveriges strävan efter jämställdhet och att detta viktiga ämne gick helt i linje med detta och att det kändes mycket viktig att vara med och stötta. En representant från EQLovesMusic och en från Beats by Girlz NY modererade samtalet som startade med en kort intervju med den välrenommerade svenske managern Peter Swartling, också medbjuden från Sverige och mycket engagerad i dessa frågor. Swartling redogjorde bland annat för sina erfarenheter som manager för en kvinnlig producent och vilka utmaningar han stött på i och med det.

Därefter startade samtalet och förebilderna turades om att svara på frågor om hur de kom in på yrket musikproduktion och ljudteknik, hur deras resa sett ut till där de befinner sig idag, vilka särskilda minnen de har av att arbeta med någon särskild artist, vilka utmaningar de stött på i egenskap av ej tillhörande normen, vilka möjligheter och fördelar de ser med att mötas och samverka med andra aktiva normavvikande personer, både nationellt och internationellt. De ca 100 besökarna fick sedan möjlighet att ställa frågor till förebilderna. Det blev ett mycket varmt och förtroligt samtal med både en del tunga ämnen och en hel del hopp och kraft. Ett generöst delande och stöttande klimat som smittade av sig både på publiken och på Generalkonsul Annika Rembe och hela generalkonsulatet som var mycket berörda efter evenemanget. Våra förebilder fick presenter från våra svenska sponsorer Harrison Mixbus och Lindell plugins samt utbytte även kontaktinformation för framtida samarbeten.

EQLovesFestival GÖTEBORG:

Göteborgsdelen av festivalen var uppdelat på två dagar 20-21/8 2019, fredag kväll på Brewhouse Arena samt dagtid lördag på Högskolan för Scen och Musik. Festivalen var uppbyggd enligt länkat schema. I schemat framgår även tydligt alla deltagares namn och vilka organisationer de tillhör. 

https://eqlovesfestival.com/time-schedule/index.html



MEDVERKANDE BIOGRAFIER:
Här följer biografier av alla våra deltagande organisationer förebilder och övriga medverkande:
S POUSETTE, musikproducent/artist Cherish Label (Stockholm) 
RO-E, musikproducent/artist Cherish Label (Stockholm) 
Agnes Hustler, musikproducent/artist, Upfront producer network (Stockholm)
MAYDAR, musikproducent/artist, Upfront producer network (Stockholm)
While We Wait, musikproducent/artist,Beats By Girlz Denmark
ANNÆLIX, musikproducent/artist,Beats By Girlz Denmark
LOLJUD, musikproducent/artist, SynthBabes (Malmö)
Ninoosh, musikproducent/artist, SynthBabes (Malmö)
SHADI G, musikproducent/artist, VKBP / Popkollo
Cecilie Penney, musikproducent/artist, VKBP / Popkollo
Erin Tonkon, musikproducent/ljudtekniker -David Bowies sista album ”Black Star”. 
Gloria Kaba musikproducent/ljudtekniker – Madonna på hennes ”Ray of Light”-album samt med Beyonce, Phil Ramone, Kanye West, Salaam Remi, Aretha Franklin och Frank Ocean. 
Heba Kadry, musikproducent/ljudtekniker – The Mars Volta, Slowdrive, Lightning Bolt, Beach House och Björk’s senaste album Utopia.
Linn Fijal, chef på RMV-Studios (Riksmixningsverket), mer känt som Benny Anderssons studio
Ana Diaz, musikproducent/artist som har arbetat med namn som David Guetta, Britney Spears, Wyclef Jean mfl.
Selen Özan musikproducent/artist (Oda studios, Stockholm)
Maria Marcus, musikproducent/artist
Emma Knyckare (Komiker och grundare av Statement Festival)
Annah Björk (Författare och journalist “Ni måste flytta på er”)
Mer ingående, alla deltagare:

FREDAG: 
Johanna Hagström:
Journalisten Johanna Hagström har bl.a. skrivit ett antal uppmärksammade artiklar med fokus på jämställdhet inom musikbranschen. Arbetar till vardags på GP och modererar panelsamtalet om #Metoo med deltagarna Emma Knyckare, Karin Inde från organisationen Musiksverige samt Carolina Blomgren, representant från organisationen FATTA. 

Emma Knyckare:
Emma Knyckare är en mycket uppskattad och flitigt anlitad radiopratare, programledare, konferencier, teaterapa, galavärd, skribent och festivalarrangör. Emma är även författare till bl.a. boken “Vi festar inte med patriarkatet” om Statementfestivalen. Emma har under flera år varit programledare för bland annat “Morgonpasset” och “Tankesmedjan”. År 2013 var hon programledare för “Musikhjälpen” och samma år fick hon sitt eget radioprogram – “Knyckare i P3”.

FATTA! är en ideell medlemsförening som grundades av organisationerna Femtastic och Make Equal. Den arbetar mot sexuellt våld och för samtycke i praktik och lagstiftning. Föreningen startades som en reaktion på en friande dom i ett våldtäktsmål vid Umeå Tingsrätt den 14 maj 2013 och bygger på över 150 anonyma personers berättelser om sex som inte skett på deras villkor. 

MUSIKSVERIGE är en ekonomisk förening och en intresseorganisation som sedan starten 2010 företräder artister, låtskrivare, musiker, managers, producenter, skivbolag samt musikförläggare i Sverige och driver dessa gruppers frågor. Organisationens tre fokusområden är upphovsrätt, musikexport och utbildningsfrågor. Linda Portnoff är verksamhetschef. Föreningen anser att upphovsrätten är en “förutsättning för sysselsättning inom de kreativa och kulturella näringarna och för ett stort och varierat musikutbud” och arbetar därför för att främja den så att “artister, musiker, kompositörer och textförfattare ska kunna leva på sitt yrke och att skivbolag och musikförläggare ska kunna skapa tillväxt genom sina investeringar i musik”. Musiksverige grundades av nio organisationer:
SAMI (Svenska Artister och Musikers Intresseorganisation)
Musikerförbundet
SYMF (Sveriges Yrkesmusikerförbund)
STIM (Svenska Tonsättares Internationella musikbyrå)
FST (Föreningen Svenska Tonsättare)
Musikförläggarna
SKAP (Föreningen Svenska Kompositörer av Populärmusik)
IFPI Svenska Gruppen (International Federation of the Phonographic Industry)
SOM (Svenska Oberoende Musikproducenter)
Musiksverige har fyra nätverksmedlemmar:
SSES (Swedish Sound Engineers Society)
Sveriges Dragspelares Riksförbund
MBIN (Music Business Independent Network)
MMF (Music Managers Forum Sweden)

 
Förebilder LINEUP:
Cherish Label grundades under våren 2015 av Evelina Åslin. Startskottet kom när kompisen Amber spelade en ny låt för Evelina och undrade vad hon skulle göra med den. Efter uppmuntran från vänner och med erfarenhet av klubbscenen som DJ startade Evelina skivbolaget Cherish Label. Ganska tätt inpå starten gick Senait Tesfai in som hennes partner, och nu driver de båda skivbolaget tillsammans. Att Cherish har skapat något alldeles unikt är uppenbart. Samlingen artister de har på bolaget är alla kvinnor eller transpersoner. Vissa är nya i musikbranschen medan andra är mer rutinerade, men alla är lika positiva och talar lika varmt om den speciella stämningen hos Cherish.
S POUSETTE (Cherish Label):
Detta är den Stockholmsbaserade producenten, instrumentalisten, låtskrivaren och DJ’n Sofi Pousette från Sandviken. Hennes hjärta slår för musikproduktion med filmiska ljudbilder och pitchade röster med starka trummor och bas som kontrast. Sofi är tidigare känd inom Sthlms DJ-scen med duon Destination Unknown och hon har även DJat i LA samt hållt i DJ-kurser för tjejer och icke-binära. Nu ligger fokuset på producerandet samt live-framträdanden av hennes egna musik. (Senaste EP:n 2U släpptes i år och hade videopremiär på SVT PSL i April.)
Ro-E (Cherish Label):
Avantpop Ro-E från Bilbao/Spanien har släppt två EPs via Cherish Label: TASTY och ITCH. Hon har turnerat flitigt, från Barcelona till New York och debutalbumet, ALLURES, kommer under vintern 2019/20. Ro-E bygger egna världar med filmiska atmosfärer, finsnickrade melodier och en alldeles personlig röst.
 
VKBP
Teknik har på många sätt revolutionerat musik och de möjligheter som finns. I dag är teknik en självklar del av musikskapandet inom många olika genrer. Men fortfarande ses teknik som en manlig domän ­och bilden som förmedlas är att det inte finns några musikproducenter som är kvinnor och transpersoner.
Vem kan bli producent är en reaktion. Syftet med Vem kan bli producent är att förändra normer kring teknik och teknikanvändande. De verkar för en strukturell förändring och att skapa fler bilder av vem som kan bli producent, genom att skapa förutsättningar och en plattform för tjejer och transpersoner att producera. Vem kan bli producent drivs i Riksorganisationen Popkollos regi.
Cecilie Penney (VKBP): 
Den göteborgsbaserade konstnären Cecilie Penney blandar minimalistiska poparrangemang med klippta vokal samplingar, synthesizers och field recordings. Hennes texter ifrågasätter hur ny teknologi och sociala medier påverkar mänskliga känslor. Inspiration är hämtad från den nordiska indie / elektroniska musikscenen i stil med namn som Little Dragon, Trentemøller och Fever Ray. Cecilie Penney är känd som sångerska för det danska synthpop-bandet Got No Filter, men har spelat solo på flera festivaler och venues under 2018/2019. Hon är en del av det nya initiativet ”VKBP Klubbkollektiv” bestående av deltagare och lärare i Vem Kan Bli Producent, Göteborg, där hon undervisade i musikproduktion under hösten 2018.
 
Shadi G (VKBP)
Shadi G är en svensk låtskrivare, producent och sångare vars själfulla röst och hjärtliga texter har uppmärksammats av några av Sveriges största musiktidningar. Hon är skolad i klassisk musik från en ung ålder, uppväxt med allt från jazz, RnB, soul, hiphop till persisk musik, där hon har sina rötter. Med detta i grunden har hon utvecklat sitt eget själfulla sound, både i stil och språk. Strax efter gymnasiet åkte hon till London för att lära sig musikproduktion och 2016 släppte hon sin debutsingel ”Lost”, som fick henne vidare till några av Sveriges största spellistor. 2017 startade hon sin egen skivbolag, Goldamin Records, från vilken den andra singeln “Where We Go” släpptes. Hennes senaste utgåva, och första EP “No Fear”, har tagits väl emot med uppspelningar på svensk radio, och en av låtarna “Own Way Out” gick till finalen i P4 Nästa Göteborg. Hon var deltagare i VKBP i Göteborg och representerar härmed VKBP /Popkollo.
 
Upfront Producer Network:
Med ett långsiktigt mål att krossa patriarkatet och allt strukturellt förtryck inom musikbranchen är Upfront Producer Network ett nätverk av och för musikproducenter som är kvinnor, icke binära och transpersoner. De främjar och skapar nätverk som är till för att skapa unika möjligheter för musikproducenter och utvecklingen av dagens musikindustri. Detta gör de via att skapa och erbjuda ”Songwriting Camps”, Lyssnings sessioner, workshopar och showcases.
Maydar (Upfront producer network: 
Detta är en independent, stockholmsbaserad artist med rötter i Italien och Irland. Hennes artisteri är en unik kombination av attityd och skörhet och musiken består av pop och rnb som hon i allra högsta grad satt sin personliga prägel på. Hennes låtar berör teman som hämnd, kärlek, ilska, sex, sorg och glädje. Maydar, som egentligen heter Alexandra Shanahan, har släppt flera singlar som uppmärksammats av av bl.a. Sveriges Radio, PSL och den brittiska radioprogramledaren Jamz Supernova, som leder sitt egna radioprogram på BBC Radio 1Xtra.
Agnes Hustler (Upfront Producer Network)
Stjärnskottet Agnes Hustler avslutade just sin första solo-turné efter ett händelserikt år. Efter singeldebuten vid årsskiftet släppte Hustler nyligen sin första EP, ‘Songs to a Nation’. Ett soundtrack till dagens Sverige. Genom soul och electronica berättar Agnes om ett segregerat land med parallella verkligheter och kampen tills vi alla lever som lika.EP:n skrevs efter utvisningen av en nära väns lillasyster 2016 och handlar om syskonens resa från barnsben till att behöva ingå skenförhållande för att få asyl. Mer nytt material från Queen Hustler väntas komma snart!
 
Synth Babes
Synth Babes är ett feministiskt elektoniskt musikkollektiv baserat i Malmö. Genom events och utgivning av musik är deras mål att inspirera, utbilda och lyfta fram underrepresenterade elektroniska artister och musikproducenter, såväl som att vara förebilder för kommande elekt
Loljud (Synthbabes) 
Detta är artisten och producenten som har jämförts med artister som The Knife, Björk och Sia, känns igen för sitt tvärkonstnärliga och oförutsägbara förhållningssätt till elektronisk musik. Som en samlare av läten silar hon världen med en håv. Vattendroppar, radiobrus och mobilalarm fastnar i nätet. Oljud, det som bokstavligen går att plocka ur hennes artistnamn, är inte bara överraskningar som glimmar till i produktionen, utan konceptuella byggstenar som för berättelsen framåt. LOTTA FAHLÉN (1990) är artist och producent bosatt i Malmö. Utöver till sitt soloprojekt Loljud komponerar hon åt andra artister och för scenkonstföreställningar. Hon har turnerat som Maxida Märaks livemusiker, turnerat i Japan och varit förband åt bland annat Titiyo, Jenny Hval och U.S. Girls. Som en av grundarna bakom det feministiska nätverket Synth Babes, samt handledare i Vem Kan Bli Producent Malmö, engagerar hon sig löpande för att inspirera och utbilda kvinnor och transpersoner inom musikproduktion för att skapa en större representation i branschen.
Ninoosh (Synthbabes)
An intense sound sculptor using Ableton Live as her prime instrument, Anya Trybala AKA Ninoosh has been steadily carving out her unique musical style and production prowess. With Polish roots, and hailing from Melbourne, Australia, Ninoosh has finally found solid contentment and thriving creativity in her new home of Malmö, Sweden. Ninoosh absorbs and records the intricate sounds of nature, contrasted with those of harsh industry, layering her tracks with bursts of synths, vocals and muted brass. Her live show is equally unique, offering of “music that shifts from intense IDM through to experimental electronic pop music” (hymn.se) and 2018 saw her move bodies at Extreme Chill Festival in Iceland, play Eter Festival in Sweden and support the luminous Zola Jesus. Through her frustration at the lack of role models in electronic music, Anya founded Synth Babes in 2015 as a platform for emerging women and non-binary electronic music artists.

Beats By Girlz Denmark
Beats By Girlz Denmark undervisar i elektronisk musikproduktion för flickor, kvinnor, trans- och icke-binära personer. BBG Denmark är den första europeiska filialen av amerikanska Beats By Girlz. Konceptet startades 2013 av Erin Barra-Jean från Berklee College of Music, New York, för att ge flickor, kvinnor, transpersoner och icke-binära, tillgång till redskap, vägledning, kvinnliga förebilder och undervisning i säkra inställningar. Här kan de utvecklas inom musikproduktion, komposition och ljudteknologi i en bransch där kvinnor utgör en betydande minoritet. Undervisningen är baserad på Ableton Live-programmet, som också bidrar som sponsor, men kan roteras i alla riktningar relaterade till musikproduktion. Projekt som vi har varit ansvariga för inkluderar: Produce Or Die! – en tre-dagars utmaning, Ableton nybörjarkurser och temaworkshops för til eksempel Jazz Danmark, Urban Grrls och Rapolitics. BBG-konceptet erbjuder nätverk, teknisk support, avtal med redskapstillverkare, väl beprövade läroplaner och ett coolt namn. Utanför USA finns det nu även filialer i Berlin, Lissabon och Sydafrika med mer på väg.

Katrine Villadsen (Beats by girlz Denmark)
Katrine Villadsen är konstnär, lärare och elektronisk kompositör. Hon gör ljudlandskap och teatermusik och undervisar i elektronisk låtskrivning och kreativ process etc. Som soloartist under namnet While We Wait skriver hon och producerar låtar. På konserter kan du uppleva henne bygga loopede lager med sin röst i Ableton Live-programmet. Tidigare släppte hon två album med det danskspråkiga indiefolkbandet Kå, samt var medstifter av den oberoende label ToneTribunalet.
 
 
ANNÆLIX (Beats by Girlz Denmark)
This is a techno and house inspired musician and DJ. Her sound is both dreamy and pumping and brings in different elements from subgenres of house and techno. The music becomes a journey through a synthesized and base-filled universe full of vo-cal treats.
 
LÖRDAG:
LIVE-intervju ledd av EQLovesmusic men två mycket framgångrika kvinnliga producenter; Selen Özan och Maria Marcus.
Selen Özan:
är en oberoende musikproducent, låtskivare och sångerska från Stockholm. Hon nominerades nyligen till det prestigefyllda priset Denniz Pop Awards i kategorin ”Rookie Producer / Songwriter” och har samarbetat med bland andra Miriam Bryant, Veronica Maggio och Marina Abramovic. Förutom att skriva och producera låtar för artister arbetar hon också med filmmusik och driver studiokollektivet Oda Studios som hon grundade 2017 tillsammans med Barbara Chamoun. Oda Studios är ett musikstudiokollektiv i Stockholm som aktivt jobbar för en mer jämlik och mångfaldig musikbransch. Kollektivet består av musikproducenter, låtskrivare, artister, musiker och tekniker med erfarenhet inom många olika genrer.
”Vi vill skapa en kreativ och trygg miljö och förening för icke cis-män* att utveckla sina musikaliska färdigheter på. En samlingsplats där uppmuntran, stöttning och kompetensutbyte är a och o. Med en varierad arbetsmiljö erbjuder vi musikutövare en plats med bra villkor och förutsättningar där man uppmuntras till att ta plats och samarbeta.
Genom att vara en fysisk plats gör vi det även lättare för resten av branschen att ta ett steg åt rätt riktning vid anställning av låtskrivare/producenter/etc”

Maria Marcus: 
is a songwriter and music producer based in Stockholm.
At the end of 2017 she had three songs on the best selling album ”Finally” by Japanese superstar Namie Amuro. With over one million physical albums sold during the first week of the November release, Namie Amuro was the only artist in the world who managed to challenge Taylor Swift’s dominance with the album ”Reputation” during 2017. A few weeks later the album had passed the two-million mark, reaching sales figures that hasn’t been seen in Japan since The Beatles released their hits collection ”1”. Since 2011 she has successfully written and produced many songs for South Korean and Japanese artists, starting with an intro to the album ”Japonesque” by Japan’s R&B star Kumi Koda, and continuing with ”Hello” that gave Cho Yong Pil the “Album of the Year” award in South Korea.Since then the list of successful collaborations has grown considerably with hits for other chart-topping artists like ExO, Red Velvet, Taemin, Girls Generation, SHINEe, f(x), E-girls, Generations, Exile Tribe (feat. Dimitri Vegas and Like Mike), Happiness, and many more. 2015, Maria enjoyed another career highlight in writing and producing “Listen”, performed by American Idol participant Haley Reinhart to market James Cameron’s award-winning TV series on global warming, “Years of Living Dangerously” with Hollywood stars like Harrison Ford, Arnold Schwarzenegger, Matt Damon and Jessica Alba. “
 
 
 
Annah Björk:
är journalist sedan slutet av 1990-talet. Även känd som musikskribent i Svenska Dagbladet. Vi på EQLovesFestival 2019 välkommar henne till ett författarsamtal lördagen den 21:a September om hennes bok ”Ni Måste Flytta på Er” som släpptes i våras. Annah Björks Ni måste flytta på er är ett ambitiöst försök att förändra både vems historier som skrivs och hur de skrivs. ­Boken bygger på korta kapitel där artister från Kathleen Hanna, galjonsfigur för riotgrrl-rörelsen på 90-talet, till Zara Larsson delar med sig av konkreta och personliga berättelser från en snuskig musikbransch. Skivbolagsmöten, spelningar, intervjusituationer så marinerade i sexism att det får till och med en luttrad ­cyniker som jag att häpna. Annah Björk skriver och pratar om jämställdhet och popkultur i samtidskontext i bland annat Bon, Elle, Café, Damernas Värld, Fokus, Icon, Göteborgs-Posten, KIT och Mama. Hon har haft en egen Musikspaning i SVT Gomorron samt att hon suttit i morgonsoffans Nöjespanel. Hon har intervjuat alla från Shakira, Justin Timberlake och Katy Perry till Bono, David Guetta och Miley Cyrus. Hon driver även allt du behöver veta om pop-podden Haverikommissoinen med Lasse Anrell. Författare till boken Båt 370 – Döden på Medelhavet (med Mattias Beijmo) (Norstedts) Utöver detta har hon även gjort film och visualisering av flyktingbåtar på Egeiska havet till prisbelönta utställningen I’m Alive på Tekniska Museet i Stockholm samt House of Sweden i Washington”
 
Hanna Jedvik:
Författarsamtalet med Annah Björk leds av Hanna Jedvik som är en svensk författare, litteraturkritiker och och kulturjournalist. Hon debuterade 2010 med ungdomsromanen Snart är jag borta på Rabén & Sjögren. I augusti 2012 kom hennes andra roman Kurt Cobain finns inte mer.
 
Paneldeltagare om behovet av organisering::
Selen Özan- Oda Studios
Katrine Villadsen- Beats By Girlz Denmark
Valerie Orth- Beats By Girlz NY
Jessica Nilsson- Popkollo/ VKBP
Anya Trybala- Synthbabes 
Hanna Hasselberg- Cherish Label
Nadja Itäsaari- EQLovesMusic

Anthems-projektet:

Detta är ett kreativt samverkansprojekt där alla medlemmar i EQLovesMusic har möjlighet att producera en egen version av årets Anthem; en låt specialskriven av EQmedlemmar för EQLovesFestival och som inringar ämnet jämställdhet inom musikbranschen. Varje år skrivs en ny anthem. 2019 blev det inte mindre än elva stycken olika versioner som formats under dryga tre månaders tid. Somliga medlemmar har producerat tillsammans, antingen IRL eller online, och andra har arbetat själva. Under veckorna har det sedan varit lyssningsträffar där medlemmarna kunnat spela upp sina utkast och få feed forward på dem. Mix och mastring har också utförts av EQmedlemmar. Årets anthem heter “We are here” och finns ute som ett samlingsalbum på alla vanliga streamingtjänster under skivbolaget EQLovesMusic. Projektet är framförallt en möjlighet för oetablerade musikproducenter att få delta i ett skapande albumprojekt men också en viktig signal utåt i och med att den tydligt visar hur viktig producentens roll är för ett verk. Samma låt kan låta så enormt olika beroende på vem som sitter vid rodret.  

Här är länken till albumet: https://open.spotify.com/album/0bHqZrCa270Fgd1IcCfJWi?si=sk87NSWcQqmydu9MVUDe9Q